Innowacje

Innowacją pedagogiczną są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły

Innowacja pedagogiczna w szkole

Innowacja to: robienie czegoś innego lub robienie czegoś inaczej. Należy pamiętać, że każda innowacja jest zmianą, lecz nie każda zmiana jest innowacją.
Działanie innowacyjne powinno być:
celowe – ma jasno określone efekty, które można dzięki niej uzyskać;
planowe – zawiera przemyślany harmonogram działań i czynności;
zorganizowane – przewiduje potrzebne zasoby, ludzi i środki;
kontrolowane – ma określony sposób ewaluacji.

Z uwagi na to, że innowacje w edukacji można podzielić na: programowe, organizacyjne i metodyczne (lub mieszane, np. organizacyjno-metodyczne), mogą one dotyczyć m.in.:

  • programów nauczania-zarówno w obrębie poszczególnych przedmiotów, jak i bloków przedmiotowych; można tworzyć programy autorskie; można uczyć wiedzy zintegrowanej lub nauczać systemem blokowym,
  • metod nauczania,
  • oceniania uczniów,
  • sposobów organizowania klasy, lekcji i szkoły,
  • relacji: uczeń-uczeń, uczeń-nauczyciel, nauczyciel-rodzic,
  • oceny jakości pracy szkoły,
  • rozwiązywania problemów wychowawczych,
  • doskonalenia nauczycieli.

ZAŁĄCZNIKI: